earthborn visions „relief. silence comes.”

white noise stopping thoughts
minds seeking calm, letting go –
relief. silence comes.

Słowa zdobiące okładkę najnowszego wydawnictwa Naviar Records na starcie ustawiają odbiór płyty earthborn visions. Z tym sympatycznym labelem spotkaliśmy się przy okazji pierwszej notatki na blogu. Mike Sweeney zdaje się idealnie pasować do profilu wytwórni prowadzonej przez Marco Sebastiano Alessiego. Pochodzący z Liverpoolu producent w krótkim czasie wydał kilka albumów i ep-ek, na których zaprezentował szerokie spektrum muzycznych zainteresowań. Na początku tego roku eksplorował dark ambientowe przestrzenie (album corrosive eternity) i eksperymentował z dźwiękowymi pejzażami* (ep-ka nuclear folklore). Na swojej najnowszej płycie zbiera dotychczasowe doświadczenia w jedną całość.

Hasłem przewodnim płyty jest nieprzewidywalność. Artysta wzbogaca ambientowe przestrzenie o kolejne elementy, które nie pozwalają traktować relief. silence comes. jako niezobowiązującego tła dźwiękowego. Fragmenty chóralnych śpiewów, klawiszowe melodie i nieoczekiwanie zmiany tempa to tylko niektóre niespodzianki, które czekają na słuchacza. Marble smile przynosi mrok znany z poprzednich nagrań artysty i skojarzenia z Deaf Center. Moje ulubione Abandoned Dreams czaruje piękną melodią w drugiej połowie nagrania. Oparte o niepokojące dźwięki Magnetic habitats pięknie kontrastuje z delikatnym Pensive Resolution, które zamyka album.

Łatwo oskarżać ambient o stagnacje i ciągłe przetwarzanie tych samych patentów. Bardzo często są to słuszne uwagi, ale tracą one swoją moc w zderzeniu z wydawnictwami takimi jak relief. silence comes. Mike Sweeney pokazuje, że odpowiednie mieszanie składników może dać świetny efekt bez silenia się na wielką oryginalność i budowania pozamuzycznych kontekstów. Poproszę więcej takich płyt.

Miałem okazję posłuchać materiału przedpremierowo dzięki uprzejmości wydawcy.

Naviar Records, 20.04.2017

Posłuchaj: https://naviarrecords.bandcamp.com/album/relief-silence-comes

*staram się unikać określenia soundscape